top of page
SPOR AV FORMØDRE

Spor av formødre Et samarbeidsprosjekt mellom Anette Prøis Fearnley, dikt og Kirsti Prøis tegning og grafikk. På midten av 1800-tallet levde den aller største delen av den norske befolkningen av landbruk og fiske. Selvberging var en del av hverdagen for de fleste. I 1866 kjøpte våre tippoldeforeldre et småbruk. Åtte generasjoner har levd og vokst opp der frem til vår tid. Formødrene som levde der, har tidvis vært alene om å fostre opp sine barn. Det ble fisket, dyrket frukt og grønnsaker. Høner, griser og ei ku hadde de også. Det ble anlagt en stor eplehage, eplene ble rodd til en kai og sendt med dampbåten til Oslo for å bli solgt på torget. Det var ikke bare et enkelt liv, det var mye arbeid og lite utkomme i penger. Dette prosjektet har blitt til fordi sporene etter en levemåte forsvinner. Men også fordi denne levemåten etter hvert ligger så fjernt fra dagens, at det er interessant å se tilbake på hva som har vært. Arbeidet er en estetisk behandling og hyllest av livet til kvinnene fra 1. til 4. generasjon. Formødrene våre var svært selvstendige, og i så måte sterke forbilder for oss etterkommere. Spor etter formødrene våre finnes også i dag, gjennom både trær og planter. Flere av disse er knyttet til bestemte formødre. Som 5. generasjon etterkommere har vi fått overlevert historiene til formødrene og slik har det blitt skapt en samhørighet og en sterk egen identitet. Vi forvalter plantearven videre til neste generasjon. Prosjektet Spor av formødre munnet ut i en utstilling i Sande kunstforening, Sande i Vestfold, 13.04 - 28.04. 2024. Endel av arbeidene har stått i Galleri Odd Sama på Brusand sommeren 2024. ​Anette Prøis Fearnley gikk på Skrivekunstakademiet i 94/95. Diktet "Bildet, farget for hånd" er hentet fra boken Skrivekunst. Enger, R. (Red). (1995). Skrivekunst: Skrivekunst-akademiet i Hordaland 1985-1995. Eide forlag.

  • Instagram
bottom of page