top of page
SPOR AV FORMØDRE

Spor av formødre Et samarbeidsprosjekt mellom Anette Prøis Fearnley, dikt og Kirsti Prøis tegning og grafikk. På midten av 1800-tallet levde den aller største delen av den norske befolkningen av landbruk og fiske. Selvberging var en del av hverdagen for de fleste. I 1866 kjøpte våre tippoldeforeldre et småbruk. Åtte generasjoner har levd og vokst opp der frem til vår tid. Formødrene som levde der, har tidvis vært alene om å fostre opp sine barn. Det ble fisket, dyrket frukt og grønnsaker. Høner, griser og ei ku hadde de også. Det ble anlagt en stor eplehage, eplene ble rodd til en kai og sendt med dampbåten til Oslo for å bli solgt på torget. Det var ikke bare et enkelt liv, det var mye arbeid og lite utkomme i penger. Dette prosjektet har blitt til fordi sporene etter en levemåte forsvinner. Men også fordi denne levemåten etter hvert ligger så fjernt fra dagens, at det er interessant å se tilbake på hva som har vært. Arbeidet er en estetisk behandling og hyllest av livet til kvinnene fra 1. til 4. generasjon. Formødrene våre var svært selvstendige, og i så måte sterke forbilder for oss etterkommere. Spor etter formødrene våre finnes også i dag, gjennom både trær og planter. Flere av disse er knyttet til bestemte formødre. Som 5. generasjon etterkommere har vi fått overlevert historiene til formødrene og slik har det blitt skapt en samhørighet og en sterk egen identitet. Vi forvalter plantearven videre til neste generasjon. Prosjektet Spor av formødre munnet ut i en utstilling i Sande kunstforening, Sande i Vestfold, 13.04 - 28.04. 2024. Endel av arbeidene har stått i Galleri Odd Sama på Brusand sommeren 2024. ​Anette Prøis Fearnley gikk på Skrivekunstakademiet i 94/95. Diktet "Bildet, farget for hånd" er hentet fra boken Skrivekunst. Enger, R. (Red). (1995). Skrivekunst: Skrivekunst-akademiet i Hordaland 1985-1995. Eide forlag.

  • Instagram
AKTUELL UTSTILLING

Medlemsutstilling på Rogaland kunstsenter
26.09 - 27.10.24
_IMG_7519_edited.jpg

I denne utstillingen deltar jeg med et arbeid som har tittelen "Blues". Arbeidet er en collage av linotrykk. Tittelen "Blues" henspeiler så klart på fargen, men både farge og form er et abstrakt uttrykk for et stemningsleie.
Mål: B - 86 H - 96 cm. Produsert 2018.

UTSIKT HJEMMEFRA
utsikt_hjem.jpg

Dette arbeidet ble til når Norge stengte ned på grunn av Covid utbrudde i 2020. Når man ikke får lov å gå ut, blir man en betrakter av andres liv, blandt annet feriemønsteret til kolleger, venner og bekjente. “Alle” legger ut bilder på SOME og forteller hvor de er på vei i ferien sin. Mange reiste på et fjell eller til et fjell. “Fjellet har en viten som ikke mennesket har sa gutten som hadde knyttet stein under skoene.”Fra lisenskontrollørene 3/4 om kultur. Sitat av Weideman om erkjennelse. Jeg brukte motivene i fotoene og malte små malerier. På baksiden av hvert maleri står #navn og hvor motivet er i fra. 30 bilder ble det i alt. Horisontlinjene er malt presise og gjenkjennbare, mens detaljene i landskapet er borte. Jeg har lagt vekt på å male med farger som ikke nødvendigvis «hører hjemme» i et landskap, men er en farge abstraksjon som kanskje snur opp ned på himmelretningene og vante forestillinger. Verket består av 30 stk. malerier i formatet 24 x 18 som er montert i rader på 6, med 3 cm mellom bildene. Abeidets yttermål er bredde 153 cm x h 98 cm. jeglokke #Trollfjorden - Karin Furst, Skagastøltindene - designpilot1, Skagestøltindene, Fanaråken - Kari Lønn, Kråkenes, Måløy - jeglokke #fjærland - Terje Halvorsen, Senja - jeglokke #jøssingfjord - erlandart_1300 Utsikt fra Sognefjellhytta - Odd Sama, Moivika - Laila Kongevold, Veslehødn og Harahødn - jeglokke, #gaustatoppen - Renee Forsberg, «Sovende dronning» Narvik - Jenny Tandberg, Hardangervidda - Domkirka, søstrene sisters, #de syv søstre - Renee Forsberg, Stetind, Sørøstryggen - Oddmund Rasmussen, Kulhornet, Kuglhornet - Åse Karin Levinsen, Lofoten - NRK1, Jævla Grunerløkka. Det suger - Jenny Tandberg, Hemsedal - veslemoyprois, Lofoten, Norway - Johanne Fearnley, Røsta - jeglokke, #aurland - Kjell Johannessen, #Hardanger #Hardangerfjorden - Veslemoyprois, Lofoten - Odd Sama, Moivika - liz_croft, Måndalen - Dreamynorway, Skolden - skogensven, #himleknuten #åse #mountainfarm - jennytandberg, romsdalshornet

COLOR COLOUR

På Vestlandsutstillingen 2017, var mitt tema forsøpling av havet. Verket som ble antatt var et foto av en “vase” av nylontau og min respons på det, vist gjennom en digital tegning. Motivene til prosjektet lå på stranden etter en storm, objektene lå tett sammen innenfor ca. 40 kvadratmeter. Man trengte ikke ta så mange skritt for å fotografere alt. Et fargerikt, men skremmende skue, som sugar candy i all sin fargeprakt. Jeg fullførte ca. 10 verk med samme tema. Verket er en problematisering av forsøpling av havet. Søppelet består hovedsakelig av ikke nedbrytbare materialer som plast, nylon, osv. Etter en storm kan det ligge enorme mengder fargerike elementer på strendene. Tittelen på serien er farge på engelsk og amerikansk, - dette fordi alt søppelet I havet er kommer overalt fra, altså internasjonalt. Jeg har også funnet veldig mange døde fugler som sannsynligvis har spist små plast pellets som ser ut som perler i forskjellig størrelse. Fuglene tror disse pelletsene er mat, - de blir sittende i kråsen og gir fuglene en metthetsfølelse. Dermed sulter fuglene i hjel. Jeg forsøker å sette søkelyset på problematikken gjennom å gjøre søppel og døde fugler til noe vakkert. Så og si all plastikksøppel jeg har funnet på stranden har sterke fine farger. Farger gjør mennesker glade, og gir energi. Her er motsetningen stor mellom uttrykk og innhold. En tosidighet mellom det vakre og det farlige. Sammensetningen av gjenstandenes farger og former er gjort bevisst for å forsøke å få til et visuelt forførende uttrykk. Dette vil forhåpentligvis provosere noen, - og dermed bli gjenstand for diskusjon. De første arbeidene jeg gjorde i denne serien er kvadratiske fotografier av hele eller deler av plastsøppel, - døde lundefugler og skarver funnet på Brusand stranden etter en storm. Disse er satt sammen til flere bilder. Noen har en tegning ved siden av seg som refererer seg abstrakt, til fotoet som står til venstre. Andre foto har en ”sjablongtegning” ved siden av seg. Fotocollagen med hav som motiv er to like foto hvor jeg har tegnet og klipt i det øverste bildet. Dette er så rykket i forhold til fotoet under slik at det oppstår en mistillpassning. Teknikk: Foto, mobilfoto, digital tegning, tegning med blyant og collageteknikk.

bottom of page